Estructures famoses: El Pont Vasco de Gama



Continuem parlant de les estructures famoses d'arreu del món. En aquest article descriurem el Pont Vasco de Gama que es troba a prop de Lisboa.

Article fet per Carlos López.



1. La seva història


És el pont més recent sobre el riu Tajo a l’àrea de la Gran Lisboa. El pont va ser inaugurat el 4 d’abril de 1998. És el pont més llarg d’Europa amb 17.000 m de llargària i uneix les poblacions de Sacavém i Montijo. La finalitat del pont era la de ser una alternativa a l'antic pont del 25 d’abril que fou construït per permetre el trànsit del nord - sud del país i que no podia ja absorbir la gran quantitat de vehicles que hi circulen.El nom d’aquest nom commemora els 500 anys de l’arribada de Vasco de Gama a la Índia, al 1498. Va ser dissenyat per Armando Rito i Michel Virlogeux.

2. Les característiques del pont


Dels seus 17.000 m de llargària, 12.345 són de viaductes i els 4.800 restants són d’accesos. Té una amplada 30 m. El cost del pont va ser de 987 milions d’euros i en la construcció del pont van treballar 3.300 treballadors simultàniament.

3. El pont des d'un punt de vista tecnològic


El Pont Vasco da Gama és de tirants d'acer combinat amb columnes de formigó. El pes del pont estira els cables i ancoren les columnes al terra. Per tant, a part dels esforços de flexió, els cables han de suportar esforç de tracció i les columnes de compressió.
En aquesta imatge podem veure les dues torres i els cables tibants que sostenen aquesta part del pont. Foto Factoria Urbana (www.factoriaurbana.com)

En aquest part del pont l'estructura descansa sobre columnes i pilones. Foto Factoria Urbana (www.factoriaurbana.com)

A més de les càrregues al buit i d'ús, està dissenyat també per superar les càrregues meteorològiques i geològiques. D'aquesta manera el pont podia suportar la mateixa intensitat que el terratrèmol de 1755 de intensiat de 8,7 de l’escala de Richter . També resistiria accidents nàutics, com xocs de vaixells, que circulessin a un màxim de 12 nusos i vents de 250 km/h a més d'estar dissenyat contra ressonàncies.

4. Materials per a la construcció


Els materials utilitzats van ser el formigó i l'acer. lAquest darrer es present als titants però també es troba dins les columnes formant el formigó armat. Es van utilitzar 730.000 m3 de formigó, 100.000 tones d’acer per a les armadures de formigó armat , 150 bigues prefabricades i es van moure 1.400.000 m3 de terra.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada